Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować?

Trening wczesnym rankiem, trening wieczorem, a może w południe? Niejednokrotnie pytacie mnie o najlepszą porę na trening. Czy faktycznie pora wykonywanego wysiłku ma znaczenie? A jeśli tak, to jakie?

Zasoby energetyczne organizmu, poziom siły, gibkości oraz stopień pobudzenia układu nerwowego zmieniają się w ciągu dnia.

Najwięcej energii do wysiłku mamy w godzinach popołudniowych, tj. 15–18. Zatem jeżeli masz problem ze zmotywowaniem się do wysiłku powinieneś wybrać właśnie te godziny.

Ćwiczenia na różne partie ciała


Przy planowaniu wysiłku warto m.in. uwzględnić takie czynniki jak:
— czas treningu,
— charakter treningu (np. aerobowy lub interwałowy),
— harmonogram dnia,

Dłuższe treningi powyżej 60 minut korzystniej jest wykonywać w godzinach popołudniowych lub wczesnym wieczorem, ponieważ wtedy mamy najwięcej energii co z pewnością przełoży się na jakość sesji treningowej. Dla krótszych treningów mierzących od 30 do 60 minut pora dnia ma mniejsze znaczenie.

Dla treningów aerobowych część dnia, w której wykonamy trening jest właściwie bez znaczenia, ponieważ jest to wysiłek o umiarkowanym tempie mogący być kontynuowany przez dłuższy czas. Jeżeli celem wysiłku aerobowego jest spalanie tkanki tłuszczowej warto wybrać się na trening jeszcze przed śniadaniem, ponieważ wtedy organizm dysponuje ograniczonymi zasobami glikogenu mięśniowego co spowoduje, że ciało znacznie szybciej przejdzie na spalanie tkanki tłuszczowej (po 5–7 minutach od rozpoczęcia wysiłku) niż w przypadku treningu w między posiłkami (dopiero po 25–30 min). Warto pamiętać, że trening aerobowy (tzw. cardio) nie jest najlepszą metodą na pozbycie się zbędnego balastu i wyrzeźbienia sylwetki.

Wysiłek interwałowy jest znacznie bardziej wymagający od treningu aerobowego, ponieważ w trakcie jego trwania występuje przeplatanie wysokiego i niskiego tętna. Zatem lepszym wyborem będą godziny popołudniowe.

Zobacz również: Te ćwiczenia przyspieszają metabolizm

Jeżeli dysponujemy napiętym harmonogramem dnia warto zdecydowanie lepszą opcją będzie trening wieczorny lub późno-wieczorny po zakończeniu pracy i innych obowiązków. Trening w stresie i z obawą przed spóźnieniem się na ważne spotkanie nigdy nie będzie dobrym wyborem i nigdy nie zostanie prawidłowo wykonany, narobi nam więcej szkody niż pożytku.

Bez względu na rodzaj wysiłku należy zwrócić uwagę na długość rozgrzewki przed treningiem, im wcześniejsza pora dnia tym dłuższa powinna być rozgrzewka. Szczególnie trenując bezpośrednio po wstaniu z łóżka należy rozgrzewać się dłużej i dokładniej.

Zalety rozgrzewki

Pora treningu to także kwestia indywidualna. Wielu moich podopiecznych uwielbia trenować wczesnym rankiem (np. 6:00–8:00), a ich samopoczucie i zdolności wysiłkowe są równie dobre co wieczorem. Wypróbuj różne godziny, aby lepiej wsłuchać się w swój organizm.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń?

Popularne w tym tygodniu:

W wymarzonej sukience chciała wyglądać idealnie. 17-latka w rok zrzuciła 60 kg Stagnacja treningowa – jak radzić sobie z brakiem efektów Ćwiczenia z Chodakowską nie przyniosą efektów, jeśli popełnisz ten błąd Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej - skalpel, turbo spalanie, killer, extra figura, model look, rewolucja Jak wyszczuplić uda – ćwiczenia, dieta Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud - podstawy, przyrządy, przykładowe ćwiczenia Co powoduje że twoje mięśnie rosną ? Spalanie kalorii – ćwiczenia fizyczne, sen, prace domowe, mity Killer Ewy Chodakowskiej – na czym polega, efekty Program 300 brzuszków - przygotowanie, plan treningu, efekty Małgorzata Mączyńska - osiągnięcia, bikini fitness, trening Dieta Chodakowskiej - kalorie, zasady, przykładowy jadłospis