Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować?

Trening wczesnym rankiem, trening wieczorem, a może w południe? Niejednokrotnie pytacie mnie o najlepszą porę na trening. Czy faktycznie pora wykonywanego wysiłku ma znaczenie? A jeśli tak, to jakie?

Zasoby energetyczne organizmu, poziom siły, gibkości oraz stopień pobudzenia układu nerwowego zmieniają się w ciągu dnia.
Najwięcej energii do wysiłku mamy w godzinach popołudniowych, tj. 15–18. Zatem jeżeli masz problem ze zmotywowaniem się do wysiłku powinieneś wybrać właśnie te godziny.

Przy planowaniu wysiłku warto m.in. uwzględnić takie czynniki jak:
-czas treningu,
-charakter treningu (np. aerobowy lub interwałowy),
-harmonogram dnia,

Dłuższe treningi powyżej 60 minut korzystniej jest wykonywać w godzinach popołudniowych lub wczesnym wieczorem, ponieważ wtedy mamy najwięcej energii co z pewnością przełoży się na jakość sesji treningowej. Dla krótszych treningów mierzących od 30 do 60 minut pora dnia ma mniejsze znaczenie.

Dla treningów aerobowych część dnia, w której wykonamy trening jest właściwie bez znaczenia, ponieważ jest to wysiłek o umiarkowanym tempie mogący być kontynuowany przez dłuższy czas. Jeżeli celem wysiłku aerobowego jest spalanie tkanki tłuszczowej warto wybrać się na trening jeszcze przed śniadaniem, ponieważ wtedy organizm dysponuje ograniczonymi zasobami glikogenu mięśniowego co spowoduje, że ciało znacznie szybciej przejdzie na spalanie tkanki tłuszczowej (po 5–7 minutach od rozpoczęcia wysiłku) niż w przypadku treningu w między posiłkami (dopiero po 25–30 min). Warto pamiętać, że trening aerobowy (tzw. cardio) nie jest najlepszą metodą na pozbycie się zbędnego balastu i wyrzeźbienia sylwetki.
Wysiłek interwałowy jest znacznie bardziej wymagający od treningu aerobowego, ponieważ w trakcie jego trwania występuje przeplatanie wysokiego i niskiego tętna. Zatem lepszym wyborem będą godziny popołudniowe.

Jeżeli dysponujemy napiętym harmonogramem dnia warto zdecydowanie lepszą opcją będzie trening wieczorny lub późno-wieczorny po zakończeniu pracy i innych obowiązków. Trening w stresie i z obawą przed spóźnieniem się na ważne spotkanie nigdy nie będzie dobrym wyborem i nigdy nie zostanie prawidłowo wykonany, narobi nam więcej szkody niż pożytku.

Bez względu na rodzaj wysiłku należy zwrócić uwagę na długość rozgrzewki przed treningiem, im wcześniejsza pora dnia tym dłuższa powinna być rozgrzewka. Szczególnie trenując bezpośrednio po wstaniu z łóżka należy rozgrzewać się dłużej i dokładniej.

Pora treningu to także kwestia indywidualna. Wielu moich podopiecznych uwielbia trenować wczesnym rankiem (np. 6:00–8:00), a ich samopoczucie i zdolności wysiłkowe są równie dobre co wieczorem. Wypróbuj różne godziny, aby lepiej wsłuchać się w swój organizm.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia dopasowane do typu osobowości Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Sauna - przed czy po treningu? Tak ćwiczą sławne modelki Jak ćwiczy Bianca Anchieta – trenerka i modelka bikini fitness? Kilka sposobów aby wytrwać w treningu. Od czego zacząć?

Popularne w tym tygodniu:

Jak zmotywować się do ćwiczeń i odzyskać figurę po ciąży? Wywiad z Fit Matką Wariatką Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank Bezpieczne ćwiczenia przy skróconej szyjce macicy Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić? 7-minutowy trening, który naprawdę przynosi rezultaty